Sidor

tisdag 21 februari 2012

Fettisdag

Idag är det ju som bekant Fettisdag. Eller Semmeldagen, som en del säger. Det har antagligen ätits semlor på både skolor och arbetsplatser. Semlorna har ju förändras under åren. Från att alltid bara funnits med mandelmassa, kan du idag få saffranssemlor, chokladsemlor, pistagesemlor, punchsemlor, blåbärssemlor wienersemlor och vaniljsemlor. Den del vill ha sin semla till kaffet. Och andra vill ha den i djup tallrik, med mjölk så kallad hetvägg. Själv har jag smakat en liten bit av en semletårta, till kaffet. Hur många semlor har du ätit? Vilken sort blev det och vill du ha kaffe eller mjölk till?


13 kommentarer:

  1. Pistagesemlor bör ALLA testa, det är nästan för gott! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att det är din favorit Ida :)/mamma

      Radera
  2. Nu frestar du igen, ögat vill ha mera än magen kan föredra. Mandelmassa och rikligt med vispgrädde gillar jag bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Matts, visst blir man sugen :) Men håller med om att ögat förför...

      Radera
  3. 2 stycjen har jag ätit idag, mums. Med grädde och mandelmassa som sig bör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agneta då... 2 stycken!!! Då blev det ingen middag i ert hus då :p

      Radera
  4. Det har inte blivit nån semla idag... även om det faktiskt fanns på lunchrestaurangen. När jag var liten hette det fastlagsbullar (jag bodde i Skåne) och min mormor serverade dem i djup tallrik med mjölk... men jag tyckte nog att de var godare utan mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just ja, det namnet har jag ju hört. "På den gamla goda tiden" fanns det ju bara semlor på tisdagar också, nu finns det direkt efter nyår och varje dag, så ni får nog i er årets semle-ranson ändå :-)

      Radera
  5. Vi har inte ätit några här nere........svårt att hitta mandelmassa........jag tycker bäst om att äta dem med varm mjölk på djup tallrik..........norrlänning som jag är........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni får göra ett eget alternativ vetja! Med en vetebulle, grädde och lite mandelmassa kan ni nog trolla fram en :)

      Radera
  6. Svar
    1. Meeen... Om jag kunde skulle jag skicka en till dej! Hoppas din dag blev bra ändå/Kram

      Radera
  7. Det blev en semla till kaffet, men annars tycker jag hetvägg är väldigt gott! Ha dé!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.