Sidor

lördag 25 februari 2012

Langos!


Ikväll har jag gjort Langos med hembakade bröd. Jag använde ett LCHF recept istället för originalet som ska friteras. Brödreceptet är hämtat från "Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok till fest och helg" Vad hamnade på ditt middagsbord i kväll?

6 ägg delade i vitor och gulor var för sig
½ tsk salt
1 msk Fiberhusk
200 gram naturell Philadelphiaost
½ tsk bakpulver
6 msk krossade linfrön

Vispa äggvitorna riktigt hårda och torra (ca fem min). Fortsätt vispa äggulorna i annan bunke nästan lika länge, tills smeten blivit ljust gul och fluffig. Tillsätt ost, fiberhusk och salt i gulorna och vispa helt slätt. Vänd försiktigt ihop vitorna med ägg/ostsmeten - vispa inte, använd istället slickepott och vänd med stora rörelser. Tillsätt linfrön och bakpulver och vänd ner försiktigt. Låt smeten vila ca 10 minuter så fiberhusken hinner svälla ordentlig

Klicka ut 8 avlånga klickar på en bakpappersklädda plåt

Grädda i 200 grader i 15-20 min eller tills ytan blivit gyllenbrun.

Jag smälte smör och pressade i vitlök. Penslade det på bröden, omgående. Sedan lade jag på riven ost, räkor, klickar av grekisk yoghurt samt lite stebitsrom. Jag fick i mej 2 stycken och blev hur mätt som helst!

6 kommentarer:

  1. Pålägget ser väldigt gott ut! Här blev det stekt röding och hasselbackspotatis - mycket gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm röding var det längesen jag åt.... Så gott!!

      Radera
  2. Ikväll firade vi. Till förrätt en toast med fraiche, hackad lök och sikrom. Sen en burgundisk gryta till ett Amaronevin. Till sista skvätten vin blev det också en bit parmesanost. Det smakade riktigt bra. Men era langos ser också väldigt goda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha en anledning till att fira! Amarone och parmesan.... * får nåt drömskt i blicken*
      Langosen vi åt i Kopparberg var nog snäppet godare - eller var det sällskapet det berodde på ??

      Radera
  3. mums, ser väldigt gott ut! Älsakr Langos!
    Igår blev det...hmmm, nu skäms jag ju lite...Maxhamburgare på vägen till hockeyn. Barnen däremot fick god middag hos moster o morbror under kvällen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge mej en endaste vettig anledning till varför du skulle skämmas för en Maxhamburgare?! (det skulle isåfall vara för att du inte köpte den på Burger King *skrattar*)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.