Sidor

fredag 24 februari 2012

Var försiktig i halkan!

Jag tillbringar en hel del bakom ratten och många gånger saknar jag en del, som jag sett under våra resor ute i Europa. Om någonting inträffar på vägen framför mej - om det går långsamt eller om nåt hänt - slås alltid varningsblinkersen på. Den som kommer sist i kön slå på blinkersen och alla kan i tid sakta in. Här i Sverige kanske det händer nån enstaka gång. Men tänk så bra det syns när det blinkar!

En annan mycket bra sak är de gula heldragna linjer jag kan följa vid ett vägarbete i Tyskland (kanske på fler ställen) Jag behöver nästan aldrig bli tveksam om vart jag ska ta vägen, framför allt inte om det är skymning och många blinkande lampor. Här hemma i gamla Svedala undrar jag ju emellanåt - ska jag verkligen köra här?!


En bild från en tysk tidning där en bil kommit över på fel sida, av okänd anledning. Tyvärr med dödlig utgång för paret i bilen. 


Sen kan man alltid diskutera hastigheter och andra regler - det lämnar jag därhän. Ovanstående är iallafall två saker som jag saknar här hemma. Jag skulle också kunna lägga till användandet av vanlig blinkers. Det behöver bli bättre! Det är ju ett tillbehör på bilen som ingår som standard - använd den då.
Har du upptäckt några trafik"regler" som underlättar och skulle kunna användas här hemma i Sverige?
Kör försiktigt och krama varandra i trafiken!



9 kommentarer:

  1. jag håller med dig ang varningsblinkersen vid stopp i trafiken, det underlätatr massor och vi använder den tekniken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra! Skulle tro att vi som rest i andra länder tar med oss det som är bra och använder det här hemma.

      Radera
  2. Vi slår också alltid på blinkersen så fort det är något som händer och behöver uppmärksammas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Är det vanligare i Schweiz att göra så, än här hemma?

      Radera
    2. Hej igen. I Schweiz slår dom på blinkersarna direkt, när något händer.

      Radera
  3. Det är konstigt med många regler i trafiken. Vi är ju det enda land där det är tillåtet att prata eller SMS:à när man kör. Vettigt, eller? 3M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofattbart att detta är tillåtet i Sverige!! Koncentrationen på bilkörningen existerar ju inte alls under dessa minuter, då man pillar på telefonen...

      Radera
  4. Usch ja, jag hatar halka! :( Här på Malta har vi aldrig det men en massa fartdårar i trafiken istället. Har inte bil för tillfället och blir nog ingen heller. Allt är så nära här :)

    Angående Malta under våren. Jo, det kan vara regnigt :( Vill du ha solsäkert är det juni-september som gäller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy så rädd jag var när vi tog taxi från flygplatsen in till Sliema! Och vänstertrafik dessutom....
      Skulle gärna återvända om något är - då får vi satsa på sensommaren :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.