Sidor

onsdag 12 oktober 2011

Campingstarten

Jag kommer ihåg sommaren 2001. Försommaren startade med att Göran sa -"Det finns en liten husbil till salu. Ska jag titta på en innan jag kommer hem?" Jag svarade -"...visst....gör det du.... "
Det blev inte den lilla Knausen, men vi blev på allvar intresserad av husbil. Kunde det vara möjligt att verkligen köpa en? Hur skulle vi utnyttja den? Hur skulle en husbil se ut? Vi penetrerade marknaden hela sommaren och for hela (halva) Sverige runt och tittade hos en massa olika handlare. Vi omprövade, funderade och undrade. Och frågade, frågade, frågade. Det slutade med att vi - på telefon! - köpte en Dethleffs alkovbil med våningssängar i bak, hos en handlare inte långt från Borås.

Helgen vid månadsskiftet aug/sept 2001 for vi ner och hämtade hem bilen. Så spännande det var! Vi som aldrig  egentligen campat.Inte haft husvagn, knappt tältat. Så smäller det till och vi köper en alldeles ny bil.... Ett beslut vi aldrig ångrat! Har nån sagt till mej ett par år tidigare att jag skulle älska campinglivet, tror jag att jag skulle skrattat och ruskat på huvudet. Var var det som fick dej att köpa husbil/husvagn?


7 kommentarer:

  1. jag råkade hamna på en reseberättelse från en familj med just husbil, det lät så mysigt att jag övertalade Per att vi skulle hyra en. Sagt o gjort, 2006 i oktober gav vi oss ut på en sagolik tur med den hyrda bilen, hund och två små barn. Har aldrig haft det så underbart en höstresa någongång och vi var fast. Köpte därefter Biggen och har åkt mååååånga mil i honom. Men nu tog det ju slut....vem vet vad som sker i framtiden?

    SvaraRadera
  2. Ja hur råkade vi på husbil? Vi hade båt tidigare och det är ju lite granna liknande ändå, fast det känns tryggare med fast mark under fötterna och säsongen är betydligt längre. Sålde båten och köpte först en liten campingbil, och märkte hur mysigt det var att campa och så småningom köpte vi en begagnad, lite större och nu i vintras blev det Hjulius... Jättenöjda.

    SvaraRadera
  3. Vi har inte heller campat tidigare i livet eller haft husbil. Och trodde nog inte att det var nåt för oss... När vi åkte till Nya Zeeland 2006/2007 föreslog jag för Peter att vi skulle hyra husbil (verkade vara billigaste sättet att resa runt där med familj), men han kunde knappt tänka sig det... Sen blev det ändå så, och sen fastnade vi! När vi kom hem genomsökte vi noga marknaden och så köpte vi en! (Den som vi fortfarande har)

    SvaraRadera
  4. När jag mötte Lennart, blev jag med husbil och sen har det fortsatt. Vi trivs väldigt bra med det livet och ser fram emot att kunna utnyttja den eller någon annan bil, ännu mer i framtiden.
    Sommarfräsch akvarell!
    Ha dé!

    SvaraRadera
  5. Att få känna av lite globertrotter liv, först med husvagn ett par år.....sedan upptäckte vi husbilar på vägen och såg hur mycket bättre det var. Så i mars 2004 blev vi med husbil, har sedan dess avverkat ett antal men nu hittat "hem" till vår Limmon. Så nu blir det helgresor tills vintervädret sätter stopp men vi har redan börjat att titta på nästa års resa:)

    SvaraRadera
  6. ps, trevligt reportage om parken i senaste numret!

    SvaraRadera
  7. Kul att höra hur ni "kommit igång"
    Fortsätt gärna skriv, Jag älskar att få kommentarer :-)

    Agneta - Tack!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.