Sidor

onsdag 2 november 2011

Pumpa

Så här års finns en hel del pumpor i grönsaksdiskarna. Jag har köpt nåt år, bara för att gröpa ur och sätta ljus inuti. I år däremot, blev det pumpasoppa. Jag erkänner direkt att jag var oerhört skeptisk, för jag har aldrig ätit pumpa förut. Men oj så gott det blev.



Rensa ca 1½ kg muscatpumpa från frön.Gröp ur och grovhacka allt orange fruktkött
Skala och tärna ca 250 gr sötpotatis och 2 medelstora potatisar. Grovhacka en gul lök. Skala och finriv färsk ingefära motsvarande 2,5 - 3 msk
Hetta upp 2 msk olja i en kastrull. Fräs löken genomskinlig och pressa i 3 vitlöksklyftor, tillsätt ingefäran och fräs hastigt.
Häll i pumpa, potatisar och tillsätt 2 tärningar grönskaksbuljong. Häll på 7 dl vatten. 3/4 tsk salt och 1 krm svartpeppar stös över och rörs om. Låt koka under lock ca 20 minuter.
Skär under tiden en halv gurka i stavar, lägg i en skål tillsammans med SugarSnaps. Skölj en burk/förp Svarta bönor och lägg upp i en skål.
Ta av kastrullen och mixa soppan slät med en stavmixer. Och rör slutligen ner 1 dl creme fraiche. Servera med grönsakerna och gärna ett grovt bröd, tex Äppelbröd.

Smaklig måltid!

11 kommentarer:

  1. Spännande! Vi fick en pumpa med oss från Frankrike, du ser den på tredje bilden i det här inlägget http://mirasmirakel.blogspot.com/2011/10/den-katalanska-tradgarden.html
    Tror du det går att göra det här receptet på den pumpan? Tänkte göra den i helgen...

    SvaraRadera
  2. Kul att prova nåt nytt.
    Så välda gott ut.:-)

    SvaraRadera
  3. Det lät väldans gott! Min svärmor brukade göra inlagd pumpa som var jättegott. Jag gillar smaken av pumpa :-)

    SvaraRadera
  4. Mira - varför inte prova? Om det är en ätbar pumpa (det kanske inte finns andra?) ska det väl funka...

    Decciree - ja visst är det kul att testa

    Amacasa - har bara hört talas om inlagd pumpa och att det skulle vara gott. Får testa det nästa gång.

    SvaraRadera
  5. Kanske behöver man skämmas lite då jag säger att jag tror att jag aldrig smakat nåt med pumpa....
    soppan såg ju god ut!!

    SvaraRadera
  6. Om jag ska vara ärlig, har jag aldrig varit förtjust i pumpa, men har nog inte haft de rätta recepten. Syltad pumpa, som min mormor gjorde, gick inte hem. Det här lät i alla fall mycket gott. Ska nog pröva någon gång.

    SvaraRadera
  7. Ninni - du ska absolut inte skämmas. Jag hade ju heller aldrig smakat och till och med tonåringarna hemma tyckte det var riktigt gott!

    Inger - Ja testa vettja´!

    SvaraRadera
  8. kanske värt att testa, har ätit pumpa i någon form ( har förträngt vilken) en endaste gång i mitt liv..bläää!

    SvaraRadera
  9. Nu ska jag pröva det här receptet! Hur många personer är det för?

    SvaraRadera
  10. Tack för toppenrecept! Soppan blev jättegod tycket våra nio gäster!

    SvaraRadera
  11. Mira - vad roligt att ni tyckte om den! //Anette

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.