Sidor

måndag 16 januari 2012

Favoritfilm från förr

Kring middagsbordet började vi diskutera filmer. Vi fyra har ju lite olika smak och därmed lite olika syn på vad en bra film är. Det finns ju mängder att välja mellan och hur en film kan uppfattas beror nog en del på den egna dagsformen. En film som följt mej genom åren är Badgad Café Fråga mej inte varför jag gillar den, jag bara gör det. Kanske är det ledmotivet "Calling You". För dej som inte sett filmen kan jag berätta att den är från 1987, barntillåten och har fått en lång rad utmärkelser. Om jag inte minns fel handlar filmen om en tysk kvinna som blir arg på sin man och drar ut till ett café i öknen.

Har du nån gammal favoritfilm och varför blev just den en favorit?




9 kommentarer:

  1. Jag har många favoriter. Forrest Gump är en och Pretty Woman och Babe den modiga lilla grisen... Anledning? Jag gillar dom, helt enkelt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig blandning. Visst är det lustigt att man gillar en film, bara för att man helt enkelt gillar den!

      Radera
  2. Léon, en fransk-amerikansk film från 1994 och Strul med Björn Skifs.
    Och varför de blivit mina favoriter vet jag inte men de har berört mig på nått sett och varje gång jag ser dem ser jag nått nytt, fast jag tittar ju inte så ofta på dem......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånting som berör är det väl eftersom en film "sätter sej" fast. Léon har jag inte sett så därför tackar jag för tipset.

      Radera
    2. Léon (Jean Reno) är en högeffektiv yrkesmördare som lever ett tillbakadraget liv mellan uppdragen. En dag mördas alla i lägenheten intill av en korrumperad polis (spelad av Gary Oldman), alla utom den lilla flickan Mathilda (Natalie Portman) som kommer hem just när hennes familj blivit mördad. När Mathilda märker vad som hänt hennes familj knackar hon på hos Léon, som mer eller mindre ofrivilligt tar henne under sina vingar, med tiden blir de vänner och en ny familj för varandra. Men de korrumperade poliserna är dem på spåren. Från 1994.
      Ps, ovanstående blev inloggat på fel inlogg;)

      Radera
  3. Det stora blå, är för mig en film som jag kan se om o om o om igen. Gillar allt med den. Dirty dancing har jag sett säkert minst 20 ggr, den är lika bra varje gång :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Det stora blå är bra. Dirty Dancing tittar jag och döttrarna på tillsammans om om om igen :)

      Radera
  4. En film jag kan se hur många gånger som helst är Sound of music.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt klassiker som gillas av alla åldrar tror jag! Finns det nån som inte sett den :p

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.